Alpentour (Oostenrijk)

Alpentour (Oostenrijk) donderdag 22 to zondag 25 mei 2008:

Eind mei ben ik naar Oostenrijk getrokken om er deel te nemen aan de Alpentour Trophy , een wedstrijd over vier dagen met heel wat hoogtemeters .

Na een lange autorit en op het einde een kleine misse van de GPS ben ik eindelijk aangekomen in Oberaich . Tot op 40km van dit dorpje , waar de eerste rit plaats vond , viel er heel wat regen uit de lucht . Ik was dus aangenaam verrast dat het daar kurkdroog was ! 's Avonds nog eens goed gegeten op de pastaparty en alles doorgespoeld met " ein groses bier " , daarna ben ik vroeg gaan slapen .

Dag 1 ( Oberaich 50km/2475hm )

Na een goeie nachtrust heb ik een stevig ontbijt genomen samen met de andere teamleden . Er waren nog 3 renners ( Nikolas , Dries en Bjorn ) , 2 begelijders ( Peter en Peter ) en 2 andere Beachbikers ( Michel en Nel ) , waarmee ik samen reed als mixed team .

De zon was al volop van de partij , het beloofde dus een warme dag te worden . We moesten 5 "rondjes" afleggen van 10km . Vanaf de start ging het serieus bergop , eerst door een grasveld , dat mega lastig was , daarna ongeveer 1km op een asfaltweg ( het enige stukje asfalt van heel het parcours !) . Daarna was het verder klimmen op een shotterweg . Het was een vlotte klim maar wel redelijk lang . Na een klein stukje bergaf volgde het lastigste stuk , steil bergop tot op het hoogste punt van het parcours . De afdaling begon redelijk snel met af en toe enkele technische stukjes , vooral boomwortels . De eerste ronde ging redelijk vlot , de tweede ronde kon nog wat sneller , vooral in de afdalingen dacht ik ... Ik was nog maar net aan m'n tweede afdaling begonnen toen ik op een steen vlamde , achteraan plat ! Rap opgelost en terug weg . Een goeie 2km verder vooraan plat ( best dat ze daor gin Ostends verstaon ...) ! Een spuitbus gebruikt maar het schuim spoot vooral waar het niet moest ... Dan maar te voet verder tot een vriendelijke Hollander een binnenband wilde afstaan . Maar tot m'n grote verbazing had ik geen bommetje meer over , enkel wat overschot van m'n eerste platte band ! Er zat niks anders op dan te lopen tot de bevoorradingszone die op een kleine 2km lag . De rest van de rit wat kalmer gedaald en zoveel mogelijk gegeven in het klimmen om nog een redelijke uitslag te hebben . Ondanks de 20min die ik verloren heb ben ik toch nog 75ste geworden op 103 starters , in 3u45 met 13,2km/u gem .

In de namiddag de bike terug proper gemaakt voor de volgende dag en m'n voorderallieur beter afgeregeld . Mijn ketting wilde niet altijd naar het klein bladje en dat heb je daar nogal redelijk veel nodig ...

Dag 2 ( Eisenerz 62km/1950hm )

Het was vandaag vroeg opstaan . Na het ontbijt moesten we eerst de verplaatsing met de wagen maken van 25km tot de aankomstplaats van de tweede etappe in Vordernberg . Daar konden we de bus nemen tot de startplaats waar we om 10u vertrokken . Deze rit zou iets minder lastig worden dan de eerste rit . Na een lange klim op het asfalt , waar heel de groep al vlug op een lint werd getrokken , werden we op de top van de berg de bossen in gestuurd . Vanaf hier volgden vooral shotterwegen , met veel snelle afdalingen ( max 74,9km/u ) en enkele kortere klimmetjes tot aan de aankomstplaats . Halfweg moest ik opeens alle remmen volledig dicht knijpen voor een koe die dwars over de weg lag ! Vanaf de aankomstplaats moesten we nog 3 ronden afleggen van een kleine 20km . Het eerste deel was een lange klim dwars door het plaatselijke skigebied . Op het einde was het afstappen en moest je de skipiste steil naar boven "kruipen" . De afdaling die volgde was dezelfde als in de aanlooprond , de koe was ondertussen al andere oorden gaan opzoeken ... Na 1 volledige ronde was ik al zeker dat dit geen rustig ritje zou worden ! Gelukkig was ik in het begin niet te veel over m'n toeren gegaan . In de laatste ronde ging het iets minder maar het viel al bij al nog redelijk mee . De rustige rit was iets zwaarder uitgevallen , nl 68km en 2700hm ( 700hm extra !! ) Vandaag was ik 67ste in 4u16 met 16,2km/u gem , toch al iets beter dan de eerste pechdag.

Na de rit was er opnieuw een autoverplaatsing naar de start/aankomstplaats van dag 3 , op ongeveer 120km rijden .

Dag 3 ( Donnersbachwald48km/2100hm )

Vandaag was het de kortste rit , vier rondjes van 12km ( die maar 10km bleken te zijn ) met niet zoveel hoogtemeters . De inspanningen van de vorige dagen begonnen natuurlijk al wat door te wegen . Ik was van plan om me wat te sparen want op de laatste dag stond er ons nog een zware rit te wachten . de zon was weer volop aanwezig . Direct na de start was er een korte maar zeer steile klim , opstopping dus . Na een korte afdaling begonnen we aan de langste klim van de dag , die ook nog redelijk steil was ( 't klein bladje was were me beste maot...) . Ik zat rap in m'n ritme en zonder te forceren had ik een goed tempo . Kort na de top moesten we twee maal door een beekje rijden dat ijskoud was en daarna begon de afdaling . Die was hoofdzakelijk op een blauwe skipiste met op het laatste een redelijk technisch stuk tussen de bomen , vol wortels . Ik was verbaasd dat slechts de eerste 4 renners me konden dubbelen op deze korte rondjes . Na 2u47 was ik al binnen met een 60ste plaats , ik had 17,1km/u gebiket .

Na de rit hadden we nog een verplaatsing naar Schladming van ongeveer 40km en daar stond ons 's avonds nog een bbq te wachten . Daar aangekomen zag ik opeens dat mijn pat geplooid was en een reserve had ik niet mee . Gelukkig heb ik die kunnen terug plooien zonder die te breken , anders was het game over !

Dag 4 ( Schladming 72km/2700hm )

De Alpentour Trophy werd afgesloten met een marathon , en dit na reeds 3 zware dagen ! Dit was trouwens een open wedstrijd waardoor er heel wat frisse tegenstanders aan de start verschenen . Ze moesten wel achter de deelnemers van de Alpentour Trophy starten maar de meeste kwamen al vlug voorbij gevlogen , zij hadden ook de mogelijkheid om 50km of 35km af te leggen . Het weer was weeral prachtig , veel zon en reeds vroeg in de morgen was het redelijk warm . Het begon , op enkele korte afdalingen na , met een lange klim van 17km tot op een hoogte van 1800m . Boven op de top was er zelfs nog heel wat sneeuw te zien en ondanks de vermoeide benen ging het nog redelijk vlot . Boven , op het hoogste punt van deze vierdaagse , heb ik vlug iets gegeten en een sanitaire stop gehouden en dan naar beneden gevlogen . Het was een rappe afdaling met veel haarspeldbochten .Na deze "aanloopronde" hadden we nog twee ronden van 20km over een andere berg te biken . Het klimmen begon alsmaar moeilijker te gaan ( en twas zeker gin fring dat sleepte...) . Na de top was het eerst rap afdalen op shotterwegen tot we een bos moesten induiken . Hier begon een lange technische ( en na vier dagen ook zware ) afdaling , vol boomwortels , draaien en keren , ECHT DE MAX !! Chapeau voor de Argentijn die me daar serieus rap voorbij stak , niet normaal ! Op het einde reden we trouwens over de wereldbeker skipiste van Shladming tot over de finish . Dan nog één ronde , de krachte werden steeds minder , tot ik het halfweg de klim weer zag zitten en zelfs nog enkele kon voorbij steken . Dan nog één keer de afdaling ( en daar was de Argentijn weer ...) tot aan de finish . Na 4u50 was ik binnen met een 62ste plaats en 14,9km/u gem .

In het eindklassement ben ik op een 64ste plaats gestrand op 103 deelnemers en heb ik in totaal 15u39min35sec gebiket met een gemiddelde snelheid van 15,3km/u ( de winnaar , Lakata Alban , deed het in 11u02 en 21,6km/u....) . Het was heel zwaar , heel vermoeiend maar ook HEEL DE MAX ! Zeker voor herhaling vatbaar .