Transmaurienne (Fr.)

Sterke teamprestatie in de Transmaurienne.

Onze jongens hebben de afgelopen dagen een sterke prestatie geleverd in de Transmaurienne, een meerdaagse wedstrijd over 5 etappes.

Met winst in de koninginetappe van Nicolas Vermeulen en een knap eindklassement van onze renners; NicolasVermeulen werd 2de, belofte Dries Govaerts 4de en Bart Van Hecke 9de.

Verslag van de etappes door N. Vermeulen

ETAPPE 1 les Bottieres- Jarrier 23km +1250 /-1500

Na een proloogje (waar ik 15 de werd) starten we voor de eerste ettape, na een kleine aanloopronde beginnen we aan de enige maar lange klim van de dag ,een klim van 12 km met enkele hele steile passages ,(kleine plateau ) we zijn snel met een vijftal man weg en het tempo is hoog, in de laatste km kunnen er drie man wegrijden want ik heb nog wat moeite met de hoogte .

Eenmaal boven (man was al afzien) kom ik met anderhalve min achter op de eersten , hierna volgt een mooi en prachtig stuk , een km’s lange singletrack boven op de toppen (een echte richel) soms rijden we maar 10cm van de afgrond (en echt diep, in het dal zien we de COL DU GLANDON)

Op deze stukken kan ik het tempo onderhouden en begeven we ons zo naar de laatste afdaling.

Een mooie afdaling met korte bochtjes ,stenen en steile stukken, maar de bepijling is soms wat te laat en af en toe rij ik te ver, zo kom ik 3min achter de winnaar over de meet op de 4de plaats. Maar winnaar bij de Elites

1 VINIT Guillaume Team Scott Valloire Galibier1h21:37

10 GILLARD Romuald Team Pro Fermetures 1h30:38

18 VAN HECKE Bart Team Lingier Versluys 1h35:19

ETAPPE 2 Albiez le jeune-Albiez Montrond 23 km + 1350/-1200

Deze etappe begint terug met een klien aanlooprondje ,maar hierna begint geen klim maar een heel mooie afdaling .

Ik zorg dat ik als derde kan beginnen achter de leider (zeer goede daller) en de Italiaanse kampioen beloften ; na enkele bochten zijn we al met drie weg en we kunnen een kloofje slaan op de rest.

Beneden in het dal rijden we goed door om dan te beginnen aan de klim (13 km ) , hier bepaal ik eerst het tempo om zoveel mogelijk tijd goed te maken , de eerste stukken lopen goed en na een paar km komen we terug aan de start , maar nu rijden we rechtdoor om zo nog verder te klimmen tot het volgende dorpje . goed eten en drinken intussen en na een asfaltstrook komt er een technischer stuk , hier begin ik als eerste (intussen Bouchet terug aangesloten) , ik probeer wat de forcing te voeren maar kan niet wegrijden , in de laatste km in het bos kan de Italiaan een klein gaatje slaan en kan zo naar de overwinning rijden , 10 sec later kan ik de sprint winnen van ons groepje en zo wordt ik 2de in de ochtendrit .

1 CORTI Umberto Team CBE Merida Espoir 1h21:26

9 VAN HECKE Bart Team Lingier Versluys 1h28:02

10 GONTHIER Giovanni Grenade Team VTT 1h28:17

ETAPPE 3 Albiez Montrond-Albiez Montrond 21km +800/-800

Na de ochtend etappe kunnen we even rusten en goed eten en dan vertrekken we voor de volgende rit

Terug een aanlooprondje , en de benen voelen goed ,eigenlijk beter dan vanmorgen!!!

Na dit rondje komt er een klim op asfalt maar steil ,echt steil (22% denk ik) ik bepaal het tempo en de meeste moeten al harken , daarna komt er een lichte afdaling gevolgt met een lange maar goed lopende klim , een grote groep blijft samen ; eigenlijk moet ik me heel de tijd inhouden , ik ken deze ettape nog en ik weet dat er een technisch stuk komt , ook met een looppassage , ik versnel om zo als eerste te beginnen aan dit stuk , ik trek door en we blijven maar met een 6 tal over , een kleine klim in het gras volgt ,hier neemt er iemand over en we rijden met 2 enkele meters voor , na ong 3 km komt er een heel steil stuk ,eerste deel fietsbaar maar dan moeten we toch lopen (we geraken er met veel moeite op ,bijna een muur ) na dit stuk versnellen we terug met zen tweeen en we rijden weg , een paar stukjes in de wei en zo;

Een mooie afdaling en hierna zijn er 7 km zeer snel , ik geef alles om zoveel mogelijk tijd terug te nemen , men compagnon klampt aan maar kan niet overnemen .

Zo rijden we naar de finisch ,ik begin de sprint maar de singnaleurs staan nog niet klaar en zo sturen ze me 100 m voor de finish verkeers , lap weg eerste plaats ,( de uiteindelijke winnaar gaf toe dat hij anders niet won , maar ja) 2de dus , ik neem wel een 40 sec terug in het klassement .

Door de tijden van de 2 ritten samen te tellen ben ik wel de winnaar van dag.

1 GROSJEAN Arnaud 56:30

10 PELIZZARI Florent Valloire Galibier VTT 1h00:23

16 VAN HECKE Bart Team Lingier Versluys 1h01:30

ETAPPE 4 Jean D’ARVES –Sorlin D’arves 30 km +2000/-2100

Op de derde dag staat er een rit op het programma voor de echte klimmers.

Na het volgen van de O.S vertrekken we met direct een lange maar weer steile klim , Ik voel me terug goed en we zijn weer snel met vier weg , enkele heel steile stukken later (22:34 nodig)

Komen we boven op de eerste klim , een snelle afdaling die ik met wat riscico neem om die plaatselijke bikers te volgen (halve freeriders precies,echte maffen) komen we aan de eerste bevoorading (croix de fer) hierna volgt terug een zware klim tot aan de Gletsjer van de streek .

Op deze klim moet ik de 2 franse beloften laten rijden( ja men gewicht werkt tegen)

Ik moet anderhalve min toegeven en zo kom ik boven aan de twee meertjes ,we rijden hierrond via singletrails vol met stenen ,leuk klimmen met wat techniek enzo.

Dan volgt de afdaling , eerst redelijk snel maar wel met veel losse stenen , beetje voorzichtig om niet plat te rijden, dan een technisch gedeelte , echte downhill , cool .

En zo komen we na enkele km aan de finisch als 3de 1min 39 , dit betekend dat ik eigenlijk even snel afdaal dan de eersten , zo kom ik ook als 3 de te staan in het klassement

1 VINIT Guillaume Team Scott Valloire Galibier 1h54:36

10 GROSJEAN Arnaud BH SUNTOUR 2h01:40

13 VAN HECKE Bart Team Lingier Versluys 2h06:14

ETAPPE 5 La toussuire – le corbier marathon 65km + 2700/-2950

Voor deze ettape noemen ze me weeral de favoriet (vorig jaar gewonnen) ;

Om nog te winnen moet ik 4min 22 toerijden op de leider en 2min 35 op de tweede.

Ik voel me heel goed , en op de eerste klim (weer heel steil) rijden we weg met vier man , terug de 2 fransen (staan ook voor mij in het klassement :vinit guillaime , Nicolas Bouchet) en men ploegmaat Dries . We rijden samen tot de top en dan beginnen we aan een lange maar heel technische afdaling (stenen en nog een stenen, soms wat trailachtig ) Vinit( beste daler ) en ik komen eerste beneden en hebben een klein kloofje , Nicolas B volgt wat verder , zo komen we met zen drieen aan de eerste bevoorading en ik voel me nog altijd de sterkste , een paar versnellingen geprobeerd maar kan niet wegrijden . Dries is intussen teruggekeerd (rijdt goed vandaag ,maar moeite in de afdalingen)

Nog enkele klimmen en mooie afdalingen (waar we met drie altijd wegrijden) komen we beneden ,

Hierna volgt de laatste klim van 16 km , eerste enkele bochtjes op een singletrack ,

Ik voel me de beste en zie dat de leider moeite geeft, dus nu of nooit .

Ik demareer en kan wegrijden , in de volgende 10km kan ik een kloof maken van een 1min 40 op Bouchet , dus alles is mogelijk . Vinit kraakt in de laatste 6km klimmen maar Bouchet niet , integendeel hij krijgt vleugels want kan hier winnen ;

Ik val wat stil op de laatste steil stukken (terug kleine plateau,steil!!!!) Dus het gaat tussen mij en hem;

Deze ettape kan ik winnen , (koningineettape) met slechts 40sec op Bouchet (die wint dus klassement). En derde op 3min 40 komt Dries over de meet (een mooie uitslag voor hem)

De vorige leider wordt 4de maar verleist nog 10min in de laatste 10km (hij was leeg)

Zo wordt ik 2 de in het klassement op 2 min van Bouchet ; Dries wordt nog 4 de en Bartje 9de

In het klassement , een mooie uitslag voor de ploeg.

Eigenlijk verlies ik het klassement in de eerste rit ( door de hoogte) , maar ook door de parkoerskennisen van de 2 fransen (plaatselijke renners)

Ik win de mooiste rit , en normaal moest ik ook de 3 de rit gewonnen hebben( spurt).

Maar toch ben ik tevreden met de conditie , zeker op dit terrein met al die lange klimmen en in de afdalingen moet ik niet toegeven.

Volgend jaar kom ik terug maar wil nu toch wel eens winnen , al 2 jaar 2 de!