Transalp

Transalp 2009 - 18 - 25 juli634 km in 8 dagen22077 HM meters !!

De Transalp is een wedstrijd die over acht dagen verloopt en die door drie landen passeert . Er wordt vertrokken in het Duitse Mittenwald en via Oostenrijk gaat het naar het Italiaanse Riva del Garda aan het Gardameer . Er moeten in totaal 634km worden afgelegd , over 18 bergpassen worden gereden en 22.077 hoogtemeters worden beklommen ! Het is een duo-wedstrijd dat ik samen rijd met Piet De Maeyer .

Nadat Piet ons in december had ingeschreven was het eindelijk zover en konden we vertrekken . Op donderdagavond reden we rond 19u30 richting de Alpen maar in Keulen werd al gestopt om te overnachten . We zijn rond 16u , met een rustig zomerweertje , in Mittenwald aangekomen waar we ons eerst hebben aangemeld . Van de organisatie kregen we een grote reiszak waar we al ons gerief voor deze week moesten in krijgen , inclusief de slaapzak en de matras die we zouden nodig hebben ( een Duitse medewerker met een beperkte kennis van de Engelse taal dacht trouwens dat we hem ook in deze tas wilden stoppen ..."me in the bag???") . Het slapen tijdens deze acht dagen gebeurde namelijk in sport- of schoolzalen waar de organisatie onze zak ook dagelijks weer voor ons afzette .Nu nog eens goed eten en een goeie nachtrus en de Transalp kan beginnen !

1ste etappe Mittenwald-Reith 85km - 2087hm

We moesten onze wagen op een legerbasis plaatsen en daar onze zakken afgeven en dan met de fiets naar het centrum van het dorp rijden voor de start . Maar het slechte weer zou daar een stokje voor steken , het was al de hanse nacht hevig aan het regenen en amper 8 graden in het dal ! De eerste etappe werd om veiligheidsredenen afgelast , wat trouwens een primeur was . Op het hoogste punt van de rit , en dit was maar 1950m , lag rond 8u al meer dan 5cm sneeuw en het zou nog de hele dag blijven regenen . Gelukkig liepen we dan toevallig drie Belgen van uit het Gentse tegen het lijf die ons met hun camionette wilden mee nemen naar Reith , anders was het wachten tot 16u op de bus . 's Avonds bij de briefing voor de "2de" etappe werd ons gezegd dat deze rit zou worden aangepast want op 2300m lag er reeds 40cm sneeuw ! Gelukkig werd er veel beter weer voorspeld voor de volgende dag . De Salskammer Trophy , iets verder in Oostenrijk , werd trouwens ingekort wegens lawinegevaar ..

2de etappe Reith-Mayrhofen 87km - 3344hm

De volgende dag stonden we op met een stralende zon . De start werd verplaatst van 9u naar 11u zodat de temperatuur wat kon stijgen en de sneeuw kon smelten . We startten rond de 400ste plaats en het was direct bergop via een smalle straat , met filles als gevolg . Aan een slakkentempo werd de eerste klim , die vooral over schotterwegen ( een soort gravé ) en asfalt liep , genomen maar na verloop van tijd konden we toch wat beginnen opschuiven . Op de top hadden we prachtige uitzichten door de sneeuwval van de vorige dag . De tweede klim was gelijkaardig , niet te steil en je kon een constant tempo aanhouden . Er volgde een redelijk lange en snelle afdaling met daarna nog een korte klim op asfalt waar na 54km de finish werd bereikt van deze rit . Normaal liep deze klim nog verder tot 2296m hoogte maar de doortocht werd door de politie verboden door de sneeuwval . Vanaf deze finish werd er zonder tijdsregistratie via het dal verder gereden tot in Mayrhofen . Morgen trekken we naar Zuid-Tirol in Italie .

3de etappe Mayerhofen-Brixen 95km - 2131hm

Om 9u werd de start gegeven voor de langste rit van de Transalp . Het parcour was in feite redelijk simpel , één lange klim van 31km en dan bijna constant bergaf . De weg verliep vooral over breede asfalt wegen met halfweg een singletrack waar het wel fillerijden was . Kort na de bevoorrading die we na 25km hadden stond ons wel nog een lastig wandeling te wachten tot op de top . De afdaling ging snel vooruit met op het laatste nog een lang saai stuk op de weg met af en toe kote bult waar we nog over moesten . De Alpen hebben we nu verlaten om verder te biken in de Dolemieten . Op naar de volgende en zwaarste etappe .

4de etappe Brixen-St.Christina 83km - 3664hm

Deze rit werd aangekondigd als de koninginnerit . Bij de start was het reeds zeer warm . Na een korte passage door het stadscentrum begon de eerste klim die bijna volledig over schotter liep met halfweg een "muurtje" van een paar 100m waar het alles geven was . We waren na 18km reeds 1100m gestegen . Na een korte afdaling begon de klim naar 2337m hoogte , het dak van deze Transalp . De klim was redelijk steil en bleef maar duren met op het einde een wandelingetje over een bergpas tot op de top . Na de top werden we voor ongeveer 1km verplicht om af te stappen om een natuurpark te doorkruisen . Halfweg da afdaling sprongen dan 2 spaken van Piet z'n voorwiel ! Verder rijden kon wel nog maar de afdalingen moesten we rustig aan doen .Gisteren brak er trouwens ook al een spaak die kon hersteld worden en later zag hij dat er achteraan ook één was gesprongen , dat wordt dus rustig afdalen in de volgende etappen en hopen dat zijn wielen stand houden . De laatste lange klim begon eerst over schotter door een bos , gevolgd door heel wat haarspeldbochten op de weg tot op de top . Er volgde een mooie afdaling , eerst op de weg , later via een technisch stuk die helaas werd versperd door een Duitse biker ( je zou soms peizen dat ze benauwd en van under velo ...) . Na 7u30min werd de finish bereikt .

5de etappe St.-Christina-Sarnthein 82km - 3305hm

Het ging direct voor ongeveer 4km steil bergop over asfalt . Daarna was het een beetje op en af maar het zwaartepunt van deze rit begon na 37km . Kort na de eerste bevoorrading had ik twee lekke banden , eerst door een nageltje en later bij het inhalen door op een steen te botsen in een prachtig afdaling ! Het laatste stuk afdalen was over een brede weg en daar zou m'n computertje 121,4km/u gehaald hebben , maar dat lijkt me toch wel heel rap om waar te zijn ... De eerste 14km van de volgende klim was over asfalt en bijna volledig in de zon die ondertussen goed aan het branden was ! Na de bevoorrading op 4km van de top ging het verder op schotter tot boven . Na een korte afdaling was het opnieuw klimmen waar precies geen einde leek aan te komen ! De lange afdaling was bij momenten redelijk technisch , iets waar de meeste deelnemers duidelijk problemen mee hadden . Er zat dus opnieuw niks anders op dan voorbij te steken , met een derde lekke band als gevolg ...De rit werd afgesloten met enkele technische bospadjes . Dit was zeker één van de mooiste ritten van deze Transalp .

6de etappe Sarnthein-Kaltern 77km - 3173hm

Vandaag was het al vanaf de start zeer heet en we moesten onmiddelijk 1200hm overwinnen .Eerst 8km over asfalt gevolgd door schotter en padjes die maar bleven duren , met op de top prachtige uitzichten als beloning ! De afdaling was zeer lang , van 2086m hoogte tot ongeveer 200m met afwisselend zeer vlugge stroken en heel lange technische stukken . De volgende klim tot de tweede bevoorrading was op asfalt en zeer steil , met een temeratuur van 35 graden en in volle zon . Boven was het nog een beetje op en af voor we aan de afdaling begonnen . Tijdens deze afdaling hadden we nog enkele wandelpassages die soms op bergbeklimmingen leken . Wat verder naar beneden werden we nog opgehouden door een landende helikopter die een gevallen biker kwam helpen . Het begint 's avonds trouwens op te vallen dat er al heel wat gewonde bikers rond lopen ( de spankousen vallen trouwens ook redelijk op ...) . Het werd opnieuw een ritje van meer dan 7u .

7de etappe Kaltern-Andalo 74km - 3007hm

Vandaag stond er opnieuw een zeer lange klim op het programma . Vanaf de start tot de top was het 23km waarvan de eerste 10km voornamelijk over asfalt liep en niet te steil , de rest was schotter en redelijk steil . De afdaling was redelijk lang met veel losse stenen die me opnieuw twee lekke banden kostten . Vanuit het dal was het 6km klimmen op de weg en niet al te steil , dan een beetje op en af tot een kortere steile asfaltklim die in voole zon lag . De temperatuur die op dit moment in de zon gemeten werd liep op tot 41graden ! Na de laatste bevoorrading was het nog 6km bergop tot in Andalo , met halfweg een steil stukje aan 20% . Vandaag waren we nog eens binnen in iets minder dan 7u .

8ste etappe Andalo-Riva del Garda 60km - 1451hm

De laatste rit was ook de kortste van allemaal en met opvallend veel negative hoogtemeters ( 2404m ) . Al het klimwerk moest in de eerste 30km gedaan worden . Het begon met 3km klimmen op de weg en na een korte afdaling werden we voor 7km een schotterweg opgestuurd die heel steil was . De ketting zoveel mogelijk naar links en alles geven voor de eerste 400m die op een muur leek , de rest was "gewoon" steil . De weg liep door een skigebied tot aan de laatste top van deze Transalp . De afdaling was super technisch en steil . Het pad lag vol natte rotsondergrond en losse stenen . Het grootste deel moest te voet worden afgelegd door de drukte en omdat het te gevaarlijk was , zelfs wandelen was soms niet gemakkelijk . Na de bevoorrading was het vooral vals plat bergaf tot de finish .

Na 41u23min prachtig biken en heel veel zweten werd eindelijk de eindmeet bereikt in Riva del Garda ! We strandden op een 313 plaats op 550 deelnemende teams . 's Avonds kregen we nog onze ( fluo ) finisher koerstrui en waren we toch nog fris genoeg om een stapje te gaan zetten ...