Bike Four Peaks

Protective Bike Four Peaks

donderdag 4 juni tot zondag 7 juni 2014

Wat vroeger de trans Germany noemde werd vanaf vorig jaar in ander kleedje gestoken. De Protective BIKE Four peaks. Ofwel 4 dagen biken in Oostenrijk.

Beachbikers Steven Dumoulin had er vorig jaar al aan deel genomen en was er vol lof over. Dus ik mij op 26 november om 18u stipt voor de laptop gezet en David en mezelf ingeschreven. We waren er bij voor de editie van 2014.

B4P speelt zich af in salzburgerland. Een mooie streek in Oostenrijk waar je verschillende “kleinere” ski plaatsen tegenkomt. Een ideaal decor om in te biken. Start dit jaar lag in Leogang, aankomst in Kaprun. Iedere dag kom je in een andere dorpje terecht waar je zelf voor je overnachting moet zorgen. Wij boekte telkens hotelletje in de “buurt”, zie verder die dicht bij de aankomst plaats lagen. S’avonds is er telke malen een pasta party aanwezig en een briefing over de volgende rit.

Dag 1: Leogang – Lofer (76km – 2281hm)

Volgens de parcoursbouwer een dag “ to warm up your leggs”.

We hadden de dag er voor nog tijd gevonden de eerste 20km van het parcours te verkennen. Van bij de start was het klimmen eerst rustig daarna steiler. Eerst afdaling was de hangman trail die voor downhillers een koud kunstje is. Leuk was die afdaling wel ! Aangelegde kom-bochten en hier en daar wat bulten. Vervolgens stond er wat recuperatie stukken op shotter en fietspaden in. Daarna waren er nog 2 beklimmingen voorzien van telkens een goeie 5km. Om vervolgens via shotter wegen in Lofer te eindigen.

David en ik hadden ons wat vergist in de keuze van kledij en was het bij momenten echt zweten als de beesten. Voor mezelf ging deze etappe vrij vlot in tegenstelling tot bij David. Die kende een volledige Off-day en moest dan nog afrekenen met een lekke achterband. Gelukkige konden we nadien genieten van een zeer mooi hotelletje en vooral een comfortabele nachtrust.

Dag 2: Lofer – Kirchberg in tirol (75km – 2511hm)

Deze etappe was bekent om het laatste gedeelte van de etappe. Hierbij moest de hanenkam beklommen worden. Een klim van dikke 10km en volgens mij garmin ging het veelal naar 12-15° met pieken tot 20°. De grootste tandwielen langs achter kwam zeer goed van pas. De afdaling was een beloning voor het zware werk. Helaas had het de avond voordien er verschrikkelijk geregend. Hierbij lag de Fleckalm trail er zeer slijkerig bij zo dat niet alles kon bereden worden. Wel een fantastische afdaling die maar bleef duren. Aangelegde bruggetjes en boomwortels waren er in overvloed. Met verzuurde armen bereikte ik de finisch waar terug de plaatselijke medewerkers klaar stonden met spijs en drank. Gelukkig ging het bij David een pak beter en hield een goed gevoel over aan de 2de dag.

Dag 3 Kirchberg in tirol – Neukirchen (46km – 2465hm)

De dag van de waarheid ! Een etappe waar het in tegenstelling tot de eerste 2 nooit vlak is. Een etappe waar we allemaal van watertanden. Prachtige vergezichten midden in de ongerepte natuur. Zeer afwisselend klim en daalwerk. Een etappe die ik nooit meer vergeet !

Beiden voelde weg ons goed die dag. Al was David iets sneller thuis dan ik, mijn plezier nadien kon niet meer stuk. Vooral de laatste beklimming waarbij we nog wat sneeuw zagen, gevolgd door een singel track afdaling van dikke 10km. Het was een fantastische dag. In totaal dienden er die dag 4 beklimmingen overwonnen te worden. Dit alles was aan elkaar gekoppeld in maarliefst 46km. Een pluim voor de parcours bouwer. Terug was de zon van de partij die dag en dit was welkom gezien bepaalde toppen tot 2300m gingen. Éénmaal terug in het dorp aangekomen was het tijd om ons hotelletje te zoeken.

3km gaf de garmin aan. Waar het niet dat het 3 km pijl recht omhoog was. Het was er toch te veel aan na zo’n dag waarbij je letterlijk en figuurlijk “bergen” verzet hebt. Gelukkig was onze gastheer zo vriendelijk de dorstige bikers een halve liter voor te schotel. Dit met bijhorend zicht op de bergen bleef het één van de mooiste herinneringen van onze reis ;)

Dag 4: Neukirchen – Kaprun (75km – 1955hm)

De laatste etappe van b4p. Ik kreeg het moeilijk om mijn ritme te vinden in de eerste beklimming. Gelukkig was het middenstuk van de etappe vlakker en kon even gebruiken van een groepje mede bikers om op krachten te komen. In de laatste kilometers stond er ons terug een ferme beklimming te wachten. Eerst diende we een extreem stijl gras veld op te rijden. Daarna volgde een lange shotter klim die in tegenstellingen tot voorgaande dagen minder stijl was. Zonder kleren scheuren de laatste trail naar beneden komen was het laatste wat ons nog rest. Dat lukt ook !

David zette nog eens de puntjes op de i en toonde dat hij in goed vorm was. Helaas door de offday van de eerste etappe was er geen evenwaardig eind klassement. Maar kon toch afsluiten met een 78ste plaats. Ik zelf kwam elke dag ongeveer rond de zelfde positie aan, goed voor een 120ste plaats.

Enig nadeel was dat de organisatie maar een dag later voorzien had de deelnemers via bus terug te brengen van de finisch in kaprun naar de start in leogang. Dat vonden wij maar niets en breiden nog een extra tochtje van kaprun naar leogang na de laatste etappe. Helaas viel dit tochtje wat langer uit dan gedacht. Na 33km kwamen terug aan de start in leogang. Het was genoeg geweest voor die dag ! Maar goed we konden gedurende dat extratje genieten van de mooie streek rond sell am see en de pizza nadien smaakte dubbel zo veel !

Tevreden konden we huiswaarts keren. We hadden de bike four peaks zonder kleren schuren overleefd. Enorm genoten van het mooi berglandschap en kunnen genieten van 4 dagen zon.

Ze zien ons daar nog terug !

Brecht

Bike four peaks in getallen: